Citat:
Originally posted by foks@Nov 15 2003, 15:53
|
Citat:
Citat:
okej, så dom försöker tjäna en extra slant på att tvinga på användarna tjänster man inte efterfrågar menar du? för att uttrycka sig hårt
|
Ja, din tolkning är inte helt felaktig i alla fall. Om jag tar Netland som exempel. Där påtvingas alla användare en MySQL-databas varken de vill eller inte. Det innebär lite extraarbete för mig, men jag slipper å andra sidan hålla reda på vem som har en databas och inte har det.
Naturligtvis hade jag kunnat vara en liten aning billigare om jag strök den funktionen helt.
Att jag gör så här är för att jag antar att en majoritet av kunderna vill ha MySQL och att det totala arbetet för mig blir mindre om jag ger det till alla, än om jag bara aktiverar det för de som verkligen behöver MySQL. Det är också en så vanlig funktion att jag vill inte ha den som någon tilläggstjänst man betalar extra för.
|
okej, men nu var ju Mysql kanske ett något dåligt val eftersom det är en av de vanligaste sakerna man vill ha tillgång till på ett webhotell. hoppas du var ironisk när du tog det som ett allvarligt exempel. men ok, om man t.ex. tar halvar ser man att "Webbshop/e-handel" ingår. kan inte se att det skulle vara gratis med administration för det på något annat sätt än med mysql.
Citat:
De tilläggstjänster man får men inte behöver är i princip alltid saker som är populära och räknas som standard eller som inte ger webbhotellet några direkta utgifter eller merjobb och därför kan slängas in som en bonus.
|
låt oss säga att du skulle ha en "webbshop" som ingår för alla konton och skulle innebära "lite extraarbete" för dig. då kan jag inte se anledningen till varför man "tvingas" på det av annan anledning än att man då även får betala för det.
Citat:
Citat:
på vilket sätt är det enklare att administrera ett konto för dig som har 50MB med 10 GB/mån än ett konto med 50MB med 20 GB/mån? självklart skulle man ju betala för den resursförbrukning som skiljer.
|
Det jag menade är att det är lättare att administrera 3 konton på vardera 50 mb och 25 e-postkonton än att administrera ett konto på 10 mb och 10 e-postkonto, ett på 20 mb och 100 e-postkonto och ett på 50 mb och 15 e-postkonton. Behandlar jag kunderna lika blir det enklare att lägga in dem och jag vet i huvudet vad de ska betala.
|
okej, men det du menade var inte det jag från början diskuterade. tillhandahåller du redan idag en kontotyp med 50MB lagringsutrymme och ett annat med 100MB lagringsutrymme så skulle det ju inte vara omöjligt om man kunde kombinera övriga delar från 50MB-kontot med 100MB-kontot kan man tycka. har du verkligen så omständiga rutiner för att sätta quotan? isåfall verkar det ju som man får betala för ganska mycke onödigt arbete.
Citat:
Med tre kunder som får särbehandling är det inga problem, men har man ett hundratal kunder som alla ska ha olika tjänster så måste man bygga upp ett helt nytt och mer avancerat system för att smidigt kunna hålla reda på allt.
|
jag kan inte se några tekniska svårigheter med att för ett konto kombinera exempelvis 200MB lagringsutrymme med bara 5GB trafik per månad (skulle kanske vara intressant exempelvis om man endast tänkt ha det för privat ändamål utan en officiell websajt eller liknande). gör man allt manuellt så kanske det är så. men då är det nog dags att hitta en annan lösning och effektivisera.
näe, förstår mig verkligen inte på din illvilja till att göra det smidigare för användarna. att tillmötesgå kundernas behov borde ju även tillämpas på webben kan man tycka.