Citat:
Utrymmet handlar inte bara om rent hårddiskutrymme. En sajt på 50 mb använder antagligen mer dataöverföring och processorkapacitet och minne på servern och då blir det dyrare.
|
självklart. men dataöverföringen begränsas ju med hjälp av "Trafik per månad" så det borde inte behöva vägas in utan är något som borde finnas möjlighet att anpassa efter behov.
Citat:
Sedan är det förstås också så att de som har en sajt på 50 mb antagligen är beredda att betala mer för sitt webbhotell än en som har en sajt på 5 mb. De med stora sajter lägger antagligen ner mer tid mm på sajten och är mer "seriösa". Alltså kan man ta mer betalt och gör det.
|
visst, men det försvarar ju inte att man inte har möjlighet till att anpassa sitt paket mer efter sina behov. självklart finns också ett direkt samband mellan pengar man vill lägga ner på sajten och hur seriös den är. är ju inte mycket att diskutera.
Citat:
De sakerna som halvar.com låter ingå i paketen är antagligen saker som inte kostar något extra för dem och bara tar resurser om de används.
|
okej, så dom försöker tjäna en extra slant på att tvinga på användarna tjänster man inte efterfrågar menar du? för att uttrycka sig hårt
Citat:
Jag bedriver själv webbhotell (netland.se) och går inte gärna ifrån mina standardpaket. Detta för att standardpaket är mycket enklare att administrera. Enda undantaget är om någon med största paketet vill ha mer utrymme eller andra tjänster.
|
på vilket sätt är det enklare att administrera ett konto för dig som har 50MB med 10 GB/mån än ett konto med 50MB med 20 GB/mån? självklart skulle man ju betala för den resursförbrukning som skiljer.
tycker det känns som det handlar mer om en praxis i branchen att sätta upp bestämda paket för att just kunna "tillhandahålla" tjänster som egentligen inte "behövs" men ser bra ut på papper. men det är ju för mig som konsument och inte överdrivet insatt i branchen som sådan.
dock intressant att se dina synpunkter som professionell också.