Ämne: Snyggast.se
Visa ett inlägg
Oläst 2003-11-13, 02:42 #42
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Citat:
Linux är minst lika sårbart ... som Windows om man inte vidtar några säkerhetsåtgärder.
Min erfarenhet är att Linux vanligtvis har grundläggande säkerhet påslagen från början, till skillnad från Windows.
Nu vet jag inte riktigt vad vi snackar om för distrib. Men den grundläggande säkerheten i Linux skulle väl isåfall vara att själva OS:et inte är lika sårbart som i många andra fall som t.ex. Windows varit genom åren.
Vet inte riktigt om det finns någon säkerhet påslagen direkt i Linux. Har ju varit problem med både det ena och det andra med olika demoner, imap, telnetd osvosv.

Exempelvis iptables eller ipfwadm är ju sånt man (vanligast?) väljer att lägga till och innebär att man får konfigurera regler med tabeller och allt vad det innebär, själv. I windows (XP) finns ju också en inbyggd firewall som man kan slå på, frågan är hur kraftfull den är (nämnas ska nog att jag aldrig har provat den ens).

Citat:
"så länge användarna tillåter att "bovar" installerar de program som beskrivs i tråden, så kommer det fortsätta ske".
Citat:
Snyggast.se har visat att det går att installera saker utan att fråga om lov först. Precis som bovar brukar göra

Att byta OS är en lösning, men knappast optimal. Det räcker (tycker jag) att avhålla sig från Explorer och Outlook, och naturligtvis kombinera detta med vanligt förnuft och en uppdaterad virusscanner.
visst. att hålla sig ifrån outlook är nog ganska vettigt eftersom det kanske inte är den starkaste mailklienten ur säkerhetssynpunkt. för att uttrycka mig mildt. explorer däremot är ju lite svårare att hålla sig ifrån, eftersom det trots allt är en av de bästa browserna för windows. där har ju faktiskt MS varit tvugna att lägga lite kraft. för att konkurrera med Netscape, från början, och då har det ju blivit en relativt bra produkt trots de säkerhetsbrister som ändå finns. men stänger man av activex-stödet så kommer man väl till rätta med det om mina tidigare erfarenheter är rätt.