Citat:
Originally posted by Martz@Apr 15 2005, 15:48
Jag hakar upp mig på att ni hela tiden återkommer till det faktum att textlänkar är bra för att de är diskreta. Vad är det som säger att en annonsör vill vara diskret? Marknadsföring handlar ju om att synas - att nå ut med ett budskap.
Jag tycker att textannonser är bra för att de är ekonomiska och genererar relativt många klick. Synd bara att de inte kunde vara lite mindre diskreta. Om ni får igång siten lovar jag dock att bli annonsör!
|
Jag vet inte om jag kan hålla med om att det är det "diskreta" som vi framhåller mest. Givetvis tycker vi också att det är mycket positivt att textannonser bevisligen genererar fler klick. Det ena behöver inte förta det andra. Att annonserna upplevs diskreta har sitt värde i att ingen "skräms bort" från sajten, så som vissa besökare faktiskt gör när man har blinkande banners. Det gäller i mycket högre grad medelålders och äldre då, det skrämmer inte bort så många tonåringar (kanske inte någon?).
Om man gör egna textannonser kan man naturligtvis göra dom mindre diskreta - med fet röd text t.ex. - men det har visat sig, rent praktiskt, att det ger inte fler klick utan tvärtom. Det verkar kanske märkligt för många, men jag tror att det handlar om en psykologi på en ganska hög nivå - folk har först reagerat emot hur reklamen på nätet har sett ut och uppskattar sedan en förändring åt det hållet med diskreta textannonser - om man får en positiv inställning till något man ser så kan nog det leda till t.ex. ett klick. Nu är inte jag psykolog och det finns säkert psykologer som just nu studerar det ämnet, man får väl hålla ögonen öppna om det dyker upp någon rapport.