Visa ett inlägg
Oläst 2005-04-15, 09:58 #5
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Visst, du kan debitera per timme, per ord, per spaltmillimeter eller vad som helst - men har du kunder som vill betala för det? ;)

Anledningen till att man inte sätter ut priser, är att det inte är lika lätt att sälja en hemsida till ett företag som att sälja ett löst äpple.
Även äpplen har olika priser, kvalitet, sort etc... ;)

Man får nog sätta sig ner med kunden och höra, vad vill kunden ha - vad skall kunden använda sidan till - hur aktiv skall sidan vara - vad är syftet - vad är de beredda att betala - vem skall serva sidan etc...

Vissa företag erbjuder företagshemsidor för t.ex 2000 kronor exkl moms. Men då får du en standardsida med kontaktinfo och i bästa fall någon enstaka rad om företaget. Det är fullständigt bortkastade pengar enlgit min åsikt.

Diskutera med kunden.. Hör vad de vill ha... Bedöm hur mycket tid det kan ta, och ge ett prisförslag.

Viktigt att tänka på, om kunden vill förändra sidan/innehåll etc under tidens gång, hur skall detta debiteras? Om kunden har varit tydlig och sagt vad de vill ha, och ni har gjort det på ett sätt som kunden inte accepterar, vem står då för merkostnaden att göra om hela sidan tills kunden är nöjd?

Vem står för korrekturläsning? Att erbjuda en sida för kanske 50000 kronor och lämna den till kunden som upptäcker att det är fullt av felstavningar, felaktigt grammatiskt uppbyggt etc... Vem står för det?
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat