Visa ett inlägg
Oläst 2005-04-15, 08:39 #30
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Det finns massa affärsverksamheter man tycker är fullständigt befängda - men som tjänar bra med pengar:

Det finns nordiska företag som säljer is till Nordpolen. Det finns nordiska företag som säljer sand till Saharaöken. Det finns svenska företag som säljer älgbajs (på burk, som öronsmycken etc).

Vi kan tycka att det är löjligt att någon betalar för älgbajs, det finns ju överallt i skogen på vissa ställen i Sverige. Men å andra sidan, hur många dumma saker tror ni inte de lyckas pracka på oss svenska turister i utlandet? :)

Grundprincipen "finns det köpare så finns det minst 2 säljare" är klockren.

Största delen av alla produkter hos Teknikmagasinet, Hobbex etc är helt onödiga. Man säljer "idiotsaker" bara för att det finns pengar att tjäna på det då det finns "idioter" som köperna "sakerna". ;)
Det är helt krasst en affärsekonomisk grej.. Kan man sälja något som folk är beredda att betala för - gör det. Annars kommer någon annan och gör det.

Folk lägger ner säkert miljontals kronor på horoskop, det rings in till 071 nummer etc. Varför undrar jag? Du betalar pengar för att höra någon säga något. Du köper inget konkret, inget du kan ta på. Du vet inte vad personen har för utbildning etc.
Likadant som folk som lägger ner enorma summor på spel och dobbel. Man satsar stora pengar på spelautomater, visst man kan vinna lite, men generellt sett går ju alla back. Ändå spelar alla.

Angående affärsidéer. Såg för några år sedan ett reportage från New York. Detta var ungefär på den tiden som det hippaste i världen hette boo.com och allt som hade med internet att göra var skithäftigt ;)

Det fanns (vet inte om de fortfarande finns) ett företag som hade köpt en stor lagerlokal. Där hade de hyllrad efter hyllrad fyllt med olika saker. De hade också lite olika mattillverkade i lagerlokalen, en pizzabagare, thaikök etc.
Du kunde gå in via internetsidan och beställa i princip vad som helst, de hade typ tobak, dricka, böcker, cd-skivor, filmer, kläder, godis, chips, pizzor, thaimat etc.
Du betalade med ditt kreditkort (vilket var ascoolt på den tiden!). Så fort du betalade, så fick du ett löfte om leverans inom 30 minuter. Minns inte om det var en specifik stadsdel eller specifikt område av New York. Hur som helst, datorsystemet snappade upp beställningen din. Om du beställde mat, så skrevs respektive matbeställning ut hos respektive kock. Du kanske beställde en pizza och lite thaikäk. Du beställde också nån cd-skiva, en film och lite cigaretter, vars beställning skrevs ut på lagret där det stod folk med rollerblades. De åkte runt, samlade ihop det du skulle ha. Man packade ner det i en påse som slöts igen. Pizzan var klar, thaikäket också. Nu samlade man ihop din beställning, och hade typ 20 minuter på sig att leverera det. Man hade typ moppebud, cykelbud, rollerbladebud etc.. Dessa kunde ta sig fram lättast och slippa tänka på parkeringsplatser etc. Du fick det levererat till dörren inom 30 minuter - garanterat.

Men vadå tänker många, och tänkte många då, kan man inte gå och handla det själv. Tja, om jag kan betala allt på ett ställe, och få allt levererat till dörren inom en viss tid garanterat - på en gång. Och slippa själv gå runt, då köper jag det.
Det var inte så dyrt påslag, utan det handlade mer om samordningsvinsterna. De hade sina egna kök, och behövde inte samarbeta med externa partners..

Det här är en smart affärsidé som egentligen är helt onödig, då man faktiskt kan hitta allt rakt utanför dörren i New York... Men folk betalade för det, och då levererar man...
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat