Ämne: Apache
Visa ett inlägg
Oläst 2005-04-11, 11:11 #13
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Originally posted by monopro@Apr 7 2005, 14:38
Det går att installera Apache utan att läsa manualen. Apache manualen utgår ifrån att du redan har mycket förkunskaper eller tålamod i överskott. Försök installera, och går det inte, googla felmedelanden du får. If all else fails, läs manualen.
Detta är inte menad som ett provokativt svar till grazzy. Det är en approach som funkar för mig.

Det brukar nästan _alltid_ finnas ett kapitel i manualen (i opensource-sammanhang i README eller INSTALL) som detaljerat beskriver vilka steg man skall gå igenom för att installera produkten i fråga. Ibland kan den självklart finnas i en underkatalog tex doc/ eller docs/.

Problemet med att inte läsa manualen när man installerar är att tex apache, mysql, php etc är att produkterna är rätt värdelösa om du inte kan läsa en manual ändå. Genom att säga "manualen behövs inte" så uppmuntrar du frågeställaren att komma tillbaka när han stöter på nästa problem. (Som ofta står besvarad som fråga A1: i FAQ).
Det är bara min privata erfarenhet, inget jag säger för att vara elak eller elitistisk.

Citat:
"Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime."
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat