Visa ett inlägg
Oläst 2003-11-10, 20:39 #25
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Ursprungligen postat av efa
Citat:
Originally posted by -Pekay@Nov 10 2003, 13:27
Citat:
Originally posted by -efa@Nov 10 2003, 08:14
Citat:
Ursprungligen postat av Pekay
Båda är minst lika bra, för att de besökare du får in genom att någon chansar å skriver är så patetiskt få ändå
så det är inget att bry sig om.
Hmmm... När vi nu pratar om värdet av domännamn... borde inte värdet av just typ-ins vara en av de saker som delvis är lättast att värdera?

Att chansa på ett domännamn visar att man har visst intresse för sajten; man skriver inte film.se om man inte är intresserad av film.

Värdet kan därför jämföras med CPC vid traditionell bannerannonsering. CPC för en relativt bra plats kan ligga från 0,50 kr. Det innebär att 100 type-ins per dag borde vara värda otroliga 18.250 kr (0,50 x 100 x 365, och det är bara första året!)!!

Dessutom behöver man väl troligen räkna på förlusten av att inte ha en viss domän. Hur många kunder går Svensk fastighetsförmedlning miste om genom att ha svenskfast.se istället för svenskfastighetsformedling.se? (Idag har de visserligen båda, men som exempel).

Håller ni med om resonemanget?

Sverige är ett litet land, hur många types in tror du att du kan förvänta dig på en domän?
Det är så pass lite att det är inget att sitta å grubbla på.

Med ditt sätt att se så skulle inte bannerannonsering vara värt att sitta å grubbla på heller. Sverige är ju så litet... Poängen är väl att bannerannonsering och type-ins är jämförbara; betalar man 50 öre för ett klick på en banner så kan man betala 50 öre för en type-in.
Ja, med att Sverige är litet menar jag att du inte kommer få så mycket types-in.
Visst, du kanske får 100, eller 200 eller kanske 1000. Och?
Vad ska du tjäna pengar på det?


Leva på annonser är nog rätt svårt i Sverige, men utan tveka går det.
Men det kräver mycket mycket mycket mer besökare än det types-in ger.
  Svara med citatSvara med citat