Ämne: De eller dem?
Visa ett inlägg
Oläst 2005-04-10, 18:26 #12
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt
Citat:
Ursprungligen postat av Per
Jag är mer förbluffad över att någon som använder dom i ett inlägg sedan skriver hur förbluffande det är att många inte kan skilja på de och dem.
Jag håller inte med dig och Svenska Akademien i den där frågan. Jag anser att Akademien tramsar i dom-frågan. Jag är inte ensam om det. Det som just diskuteras i den här tråden är ett resultat av den något märkliga bannlysningen av ordet dom som skolverket hakade på för ett antal år sedan. Jag sällar mig alltså till dom som anser att ordet dom är fullständigt korrekt, och att det är akademien som ska ändra hållning i den här frågan. Att vi nu börjar få ordet dem som en ren ersättning för ordet dom och därmed ersättning både för ordet de och ordet dem (i fullständigt korrekt svenska) det är mycket olyckligt. Jag undrar om de dom-förbannande promininenta personerna i Sverige är nöjda med den här utveckligen? Skulle inte tro det, dom ångrar sig nog.
Nja, det som diskuterades i tråden (som jag uppfattade det i alla fall ) var just de och dem. aikon skrev ju i första inlägget att han var förbluffad över hur många som inte kan skilja på de och dem, och då tyckte jag det var komiskt att man i hans tidigare inlägg kunnat läsa just dom.

Svenska Akademin har ju i och för sig rätt i att det finns (minst) ett problem med dom-användningen, nämligen de fall där både de och dem skulle vara korrekt men ha olika betydelser. Ersätter man då med dom blir meningen kanske ambivalent, om det inte går att utläsa ur sammanhanget vad som menas.