Citat:
Originally posted by omid@Apr 10 2005, 16:00
"Dom" tycker jag man helt ska avstå från. Skriver man "dom" så ser man ju på en gång att det är fel. Men om någon blandar ihop de/dem så märks det ju inte. I alla fall märker inte jag det.
|
Oj oj, så förskräckligt det har blivit. "Dom" är talspråk och därför alltid rätt när talspråk tillåts, t.ex. i ett sådant här forum, men även i skrifter av större betydelse. Att skriva "dem" när det ska vara "de" i korrekt skriftspråk, det är bara helt fel ur alla aspekter. Det finns inte ens något dialektalt talspråk att ursäkta sig med i det fallet (man kan hellre få skriva "di" i så fall). Tro inte att vi inte ser att ni använder "dem" felaktigt, men de flesta av oss bryr oss inte om att klaga på språkbruket alls i ett forum på nätet, dock kan man ju yttra sig när det ändå är på tal. Svårt för er att förstå, då skolan hårdnackat har förbjudit "dom" de senaste åren, det inser jag. Men försök bara förstå att det som ni som just gått ut gymnasiet har fått lära er inte riktigt är den allmänna uppfattningen om svenska språket, tidigare har vi lärt oss att "dom" är helt korrekt om talspråk får användas i sammanhanget. Det är också min övertygelse att pendeln kommer att svänga tillbaka igen, just p.g.a. det som diskuteras i den här tråden (det diskuteras också på många andra ställen).