Citat:
Originally posted by Ben@Apr 9 2005, 13:03
Min enda möjlighet till detta projekt är att få ett så kallad starta-eget-bidrag av AF, som maximalt kan ges i 12 månader.
Någon här borde rimligtvis ha ett starta-eget-bidrag från ArbetsFörmedlingen.
|
Lite allmänt kan jag kanske tillföra. Jag går just nu en starta-eget-utbildning i arbetsförmedlingens regi som ska kvalificera till starta-eget-bidrag. Vi är i slutfasen nu. I min region är det nästan bara de som går en starta-eget-utbildning som sedan får bidraget, och inte heller alla som har gått utbildningen får bidrag. Utbildningen är mycket bra och jag rekommenderar att man går en sån, det har man nog igen i längden. Starta-eget-bidragets längd är nu, enligt alla uppgifter jag har från de som ger ut bidraget, maximalt sex månader och en prövning sker redan efter tre månader. Det stora orosmomentet just nu är om AF får mer pengar till starta-eget-bidrag, annars är just de pengarna slut. Hela AMS är ju fullständigt fyrkantigt (om det var någon som inte redan visste det). Det finns ingen logik, ingen långsiktig planering, det kan bli precis hur dumt som helst för att det för tillfället inte finns pengar i en viss penningpåse inom AMS.
Det gäller att ha kunskap för att lyckas långsiktigt, så mycket har jag förstått. En entreprenörsutbildning, typ starta-eget-utbildning, ger vissa kunskaper. Sen gäller det i ditt fall att ha ytterligare två goda kunskaper. Du måste kunna detta med webshop-uppbyggnad och drift och du måste absolut kunna de varor du ska sälja mycket bra. Visst, har du massor av pengar att investera kan det räcka med ytligare kunskaper och anställda experter.