Ämne: Research
Visa ett inlägg
Oläst 2005-04-09, 17:20 #2
PKazes avatar
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
PKazes avatar

Reg.datum: Nov 2003
Jag tror inte du ska titta så mycket på hur det har gått för andra. Titta på dina egna chanser istället. Om det har gått bra eller dåligt för några andra är väl egentligen oväsentligt så länge som du inte tänker kopiera deras koncept rakt av.

Istället handlar det om det här:

* Har du något som ingen annan erbjuder?

* Varför ska kunderna handla ifrån dig istället för av andra (om du svarade nej på föreg. fråga)?

När det gäller ekonomin är det bara att räkna baklänges för att se hur mkt du måste sälja. Om vi säger att du vill "få ut" 10.000 kr/månad gäller följande:

* Med skatter och egenavgifter måste du dra in ca 20.000 kr/månad till firman.

* Sedan har du ju säkert några utgifter i firman, dator, bredband, telefon, porto, m.m. Vi säger att det går på 2.000 kr/mån. Totalt 22.000 kr/mån är vi uppe i nu.

* Försäljningen då så. Säljer du tjänster där hela intäkten är vinst, räcker det ju om du säljer för 22.000 kr/mån. Säljer du varor där du har 50% marginal måste du sälja för 44.000 kr/mån. Skulle du bara kunna lägga på 10% i marginal så måste du sälja för 220.000 kr/månad.

* Sedan kommer frågeställningen. Vad ska jag sälja? Vad kan jag räkna med att ha för marginal på produkterna? Kommer den förväntade försäljningen att bli så hög så det räcker till lön?

Det är lätt att tänka att man ska "kriga" med priset när man startar - och visst, det är ett rätt så säkert knep för att stjäla kunder. Men någongång måste du höja priset till normal nivå för att få ut tillräcklig lön. Det är väldigt lätt att tänka som så att jag kommer att kunna sälja för 100.000 kr per månad, det har jag kollat upp. Men har du bara 10% marginal då så räcker det bara till ett eget uttag på 5.000 kr/månad.

I det här exemplet har jag räknat exklusive moms.

Vet inte om du blir något klokare på det här, men en liten slutsats kan väl vara att om du tänker sälja tjänster behöver du inte tillnärmelsevis lika stor försäljning som om du tänker sälja t.ex. datadelar.

/Peter
PKaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat