Citat:
|
Ursprungligen postat av digitalUnit
Citat:
Originally posted by -N!cklas@Apr 7 2005, 06:33
Citat:
|
Ursprungligen postat av creoweb
Hej på er
En bekant sa till mig idag, han hade i sin tur läst eller hört (minns inte nu) att man ska placera sina viktigaste och bästa produkter/informationen på höger sida.
På höger sida menade han, t.ex. i en affär bör de dyraste/bästa varorna finnas på höger sida av hyllplanen.
Varför? Jo, han menade på att blicken oftast stannar här, man läser ju från vänster till höger och detta skulle då ha en påverkan att kunden köper de produkter man tjänar mest på.
Hans källa var en vetenskaplig undersökning (Men, bara för att den är vetenskaplig så ska man ju inte tro på allt heller å andra sidan)
|
Har för mig att detta beror på att 85-90% är högerhänta och därför har lättare att plocka åt sig en vara som är placerad till höger. Det var vad som sades på den tiden jag jobbade på stormarknad. Dock låter det lite konstigt eftersom det till stor del beror på var framför hyllan man placerar sin kropp...
//N!cklas
|
Då är frågan: är det jobbigare att föra muspekaren till vänster sida av skärmen om man är högerhänt?
|
Jag kan inflika att tex Amigan som bekant var före pc'n med fönsterhantering (nåja, mest spridda iaf) hade många program där toolbaren låg till höger istället för till vänster (som den gjorde på pc'n). Jag tror att de valde höger då detta just kan likans vid att använda en penna. I dessa fall så är ju det ideala att ljuskällan kommer från top-vänster och skiner 45grader nedåt så att skuggor från hand och penna faller åt höger. Därför borde det vara mest logiskt att ha en vit arbetsyta i mitten och menyer till höger så man slipper fara över "papperet" med muspekaren. Jobbigt att göra liknelsen helt förståbar just nu, är lite stressad, men åndå...