Visa ett inlägg
Oläst 2003-11-09, 13:40 #5
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Jag kan bara nämna från min egen erfaranhet att de flesta budgivningar på bra .se-domännamn, på www.missdomain.com, brukar ha en smärtgräns vid 30.000 kr. Det är ytterst ovanligt att någon köpare lägger ett högre bud.
då till följdfrågan, vad är det högsta priset en domän gått för genom missdomain?

Citat:
Det som många av de större aktörerna missar är att köpa domännamn till sina befintliga tjänster. Exempelvis skulle Posten köpa domännamnet www.logistik.se eftersom dom just nu satsar mycket på logistik för små- och medelstora företag. Hur många nya kunder kan detta domännamn generera till Posten? Hur mycket är varje kund värd? Vad skulle det annars kosta i ren marknadsföring/reklam att få in dessa kunder?
det är säkert sant att det finns pengar att spara in genom att köpa domännamn som ett komplement till deras reklam. men just i fallet med domännamnet "logistik" som du nämner återkommer man till två viktiga punkter som jag nämnde:
- förutsättningar att komma ihåg namnet
- ej förväxlingsbart med andra stavningar
...vad jag menar är att en vanlig medelsvensson knappast tänker på ordet logistik när dom funderar på Posten. det andra är att dom också kan förlora en del potentiella besökare eftersom ordet mer eller mindre lätt kan felstavas till "logestik" eller liknande. just därför är inte det domännamnet lika intressant som t.ex. "posten.se" eller "brev.se" eftersom det är enklare ord, både att stava till och att förknippa med posten.