Visa ett inlägg
Oläst 2005-04-02, 19:46 #6
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
OK, då är jag mer med på vad du menar tror jag.

Rent generellt är det enligt mina erfarenheter så att domäner som innehåller svenska bokstäver värderas lägre pga att det oftast ger mindre typeins och möjligen är svårare att sökmotoroptimera för. Är det ett bra domännamn där det inte finns (bättre) synonymer utan svenska tecken så är förmodligen värdet för domänen marginellt mindre än om det skulle stavats utan; under förutsättningen att man endast riktar sig mot svenska marknaden. Men då är det som sagt viktigt att det inte finns några passande synonymer; vilket det däremot ofta brukar kunna göra.

Är situationen sådan att det finns en synonym som inte innehåller svenska tecken och ändå fungerar minst lika bra, om inte bättre, så påverkas värdet negativt för den med svenska tecken.

Ett tydligt exempel som jag iofs är partisk i (eftersom jag äger den utan svenska tecken) är t.ex. för domänen florta.se/flörta.se kontra flirta.se. Där inverkar givetvis också det faktum att fler använder stavningen "flirta" än "flörta" för sökningar respektive texter i allmänhet.