Citat:
Ursprungligen postat av grazzy
Citat:
Ursprungligen postat av Haghjoo
Mjukvara kan jämföras med medicin.
Hur många av er stjäl medicin?
Alla läkemedelsbolag som kommer fram med nya mediciner äger rätten till själva receptet för att tillverka medicinen.
Men för att vi ska kunna dra nytta av det hela så måste den finnas i fysisk form.
Precis samma sak med film&musik.
Däremot anser man där att det är okej att bara ta för sig.
|
Grattis Haghjoo, där slog du huvudet på spiken. Sitter du och trollar eller vad sysslar du med?
Just medicinbranschen som vägrar släppa patent på tex HIV-mediciner är nog #2 på min hatelist efter just mjukvarupatent.
Att ta patent på en produkt som räddar liv är ju om något totalt moraliskt oförsvarbart. Tycker du att det är rätt att AZ blir ett par miljoner rikare mot att det dör 30 miljoner afrikaner som inte har råd med deras bromsmediciner?
|
Grazzy, vad jag tycker och inte tycker är ointressant.
Jag tycker inte att någon människa i världen ska behöva svälta, jag tycker inte att någon ska behöva va sjuk i onödan(som i detta fall) men DET ligger inte på mitt bord att klaga över detta. Om AZ m.fl. inte VILL sälja medicinen till underpris så är det tyvärr deras ensak och inte min eller din.
Det vi kan göra DÄREMOT är att hjälpa till genom t.ex. donera pengar. Mycket snack här, det är lätt
att klaga på att ansvaret ligger hos andra! Man tänker inte kritiskt och tänker på sin egen roll i det hela....
Om FN ville så skulle de kunna kräva att upphäva patenten på medicinen som bromsar dessa sjukdomar.
Varför vill de inte? You tell me.
"All I see is talk, yet I see no walk" - Thyrm, TheMercs, 1999.