Visa ett inlägg
Oläst 2005-03-31, 16:51 #17
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by Robert@Mar 31 2005, 14:13
[...]
Måhända att i detta fall endast böckerna är en avgränsad sak som ska behandlas och då duger kanske din struktur, men om man någon gång i en oöverskådlig (oplanerad snarare) framtid behöver göre en förändring så är det dumt att ha målat in sig i ett hörn. Tänk att senare behöva lägga till en tabell som kanske beskríver författare. Då måste man i ditt fall lägga till en kolumn och updatera alla rader i denna (på bredden) växande kopplingstabell. Samma bok, med samma författare, behöver alltså updateras på xxx antal ställen.
[...]
Egentligen är vi i stora drag överrens som jag tolkar det.

Dock är det naivt av dig (och ett hån mot mitt intelekt ) att tro att bara för att jag i detta fall finner en enda kopplingstabell lämplig så skulle det betyda att när jag vill lägga till författare så måste jag göra det med en kolumn till i den gigantiska tabellen.

Jag är ute efter att använda de relationer som är verkliga och en bok har en eller flera författare och tvärt om. Därför är det oavsett den ursprungliga stora kopplingstabellen lämpligt med en separat kopplingstabell för bok/författare.

En lösning utesluter inte en annan...

Steiner: Exakt hur lägger du in data. Och exakt hur ser du att dina tabeller är tomma?
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat