Citat:
Originally posted by blixtsystems@Mar 31 2005, 16:12
Vad är det som är hyckleri?
Att jag tycker att det är meningslöst att stoppa kopior av mediciner i länder där de ändå inte har råd med original?
Att jag tycker att upphovsrätten skall vara till för att befrämja en rik kultur?
Visst tycker jag att det är trist att svenska vinstdrivande fabriker säljs till amerikanska bolag och lägger ner för att flytta till Kina för att arbetet är underbetalt där.
Visst köper jag hellre en svensktillverkad produkt om jag har ett val.
Inte för att jag tycker att det är oacceptabelt att köpa produkter från länder med låga produktionskostnader, det stödjer dem och jag spar pengar på det.
Men då bolagen är ägda av utlänska intressen och folk får vara utan arbete här istället så är det inte så positivt.
Det är alltihop en del av samma problem.
Jag är inte alls för en ekonomi helt styrd av staten utan har i grunden en liberal inställning.
Men det är problem med den dominanta position som amerika har idag och hur de driver igenom lagar som verkar för att främst stödja deras ekonomi.
Att vinsten från svenska bolag skall försvinna utomlands och att de skall ha svårare att hävda patent rättigheter än amerikanska bolag är inte befrämjande för en väl fungerande marknads ekonomi från svensk perspektiv.
Som det börjar se ut nu så ser det ut mer och mer som vi inte lever på andras bekostnad, snarare att andra lever på vår bekostnad.
|
Och vilka länder stoppar man kopiorna i? Kina?
Du påstår att du köper hellre svenskt producerat om du har val.
Skulle vara skoj att kolla igenom dina vitvaror, hur många av dem
är producerade i t.ex. ungern (där electrolux har sin bas).
Eller hur många saker i ditt hem som är från Kina!
H&M, Lindex m.fl. och framförallt IKEA har produkter från dessa länder.
Du verkar ha bra koll då på vart du ska gå!