Citat:
Originally posted by fabian@Mar 31 2005, 00:39
Jag har en bild som jag själv tagit, som är på migsjälv.
Vilka lagliga rättigheter har jag till bilden? Får vem som helst kopiera den hur dom vill, och använda den till vad dom vill?
I just detta specifika fall så är det ett TV-program som tagit bilden och använt i sitt program, utan att fråga om lov innan. Är det lagligt, någon som vet?
|
Du har genom fotorätten som är en del av immateialrätten, automatiskt som fotograf, alla rättigheter till din bild. Detta uppkommer "formlöst", dvs utan att man behöver göra mer än att trycka på avtryckaren. Det spelar ingen roll om det är nån annans kamera, om det är med flit eller inte bilden är tagen osv, är du den som tröck på avtryckaren, så har ingen annan ens ett uns av rättighet till bilden.
Ingen annan har rätt att göra nåt överhuvudtaget med din bild som sådan. Det är garanterat intrång i upphovsrätten om de använt den. Det finns en del olika aspekter antar jag, men jag ser ingen som helst orsak till att de skulle få använda bilden om ni inte slutit avtal om saken.
Stäm dem, det har du nog allt att vinna på. Bortsett från ökad medial bevakning, vilket det garanterat kommer bli av nåt de flesta redan glömt iaf, om du skulle få upp fallet i domstol.
Jag ska, för din skull, hämta min bok i bokhyllan och citera ett par rader ur fotorätten:
Således:
Enligt 49 a paragrafen i URL:
"den uteslutande rätt, den ensamrätt, som ges åt den som framställt bilden (fotografen) avser bildens mångfaldigande och tillgängliggörande för allmänheten " i ursprungligt skick eller i ändrat skick och oavsett vilken teknik som utnyttjats"..."
osv...
Jag skille tro att nån har trampat i klaveret, och jag ser fram emot att läsa om det i tidningen