Visa ett inlägg
Oläst 2005-03-30, 11:10 #1
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
Hej!

Vårt företag, som ger ut veckotidningar i tryck och har webbplatser som komplement fick i veckan ett erbjudande om annons och bannerbyte från en tidning med liknande inriktining. Rakt upp och ner så är det ju enkelt att byta annons mot annon i en av våra tidningar med likvärdig TS-kontrollerad upplaga, men när det kom till bannerbyte sa de helt enkelt att "vi värderar vår bannerplats vara värd 3000:- per månad", utan att ge någon statistik öht.

Häpp

Naturligtvis så bad vi dem om lite stats, men frågan väckte lite frågor här. Hur mycket är våra banners värda egentligen, vad kan vi ta betalt? Hitills har vi bara sålt bannerrotation i paket med tidningsannonser eller bytt banners med liknande sidor, men eftersom vi får mer och mer besökare så blir det mer aktuellt att låta annonssäljarna sälja banners separat. Just nu har vi haft ~200k bannervisningar för mars splittade över 4 mindre siter med olika geografiska täckningsområden (hela landet/stockholm/göteborg/skåne).

Alltså: Finns det något generellt CPM-pris för den svenska marknaden? Finns det någon som pysslar med värdering av svenska annonsplatser?

/christian - som ibland önskar att han fortfarande höll på med amerikanskskräptrafik
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat