Medlem
|
|
Reg.datum: Feb 2004
|
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
|
Ja, det låter lite som du tagit dig an ett projekt som är för stort att överblicka för dig ensam. Antingen låter du någon annan göra det, om du inte har tiden eller intresset att sätta dig in i programmeringen.
Det är absolut inget svårt det du föreslår som databaslösning. Som sagt, ge dig själv tid så kommer det att gå. Bryt ner projektet i mindre delar, så känns det inte så överväldigande.
1) Bygg databasen och tabellerna. 2) Gör formulären för uppdateringarna. 3) Lägg in epostfunktionerna. 4) Snickra på olika sökmöjligheter. 5) Gör ett webbformulär för de sökningarna. 5) Sätt ihop allt till en strukturerad helhet, som du tänkt dig.
Du kan få tips om de olika delarna genom att studera gratisskript, som du t ex kan hämta på hotscripts.com. Vissa kanske går att använda endast med smärre ändringar.
Hur pass unik är din idé? Det unika kanske är glesbygdsansatsen, att samla landsbygdsinformation för hela landet, för varje kommun har nog ofta redan en egen liknande lösning.
Kan nämna att jag är helt självlärd på php och mysql, men skulle ganska lätt kunna göra något liknande ditt projekt. Bara som en inspiration för dig att ge dig på det, inte att jag erbjuder mina tjänster!
|