Visa ett inlägg
Oläst 2005-03-27, 21:58 #6
Zapy Zapy är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2005
Zapy Zapy är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Tvartom
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas
Vilken disk gäller det?

6giggaren eller 200giggaren?
Det gäller båda!
Så därför misstänker jag inte att det är diskarna.
(Om inte moderkortet/nätdel sabbar dem...)

Jag konverterade alla partioner till ext2 nu.
(Tog bort journaler, ändrade fstab etc)

Verkar som det blivit lite stabilare, fast det blir fortfarande fel, inte riktigt lika många!

fsck körs var 20:e gång diskarna mountades om och hittade mycket fel var gång,
även om inte datorn stängts av felaktigt någon gång.

Finns det något sätt att få den själv till att fixa felen när den kör,
så man slipper ta fram en skärm och tangent bord, för att trycka yes hela tiden?

Citat:
Tecken på ostabilt filsystem kan också vara att du glömt något i kärnan alt. lagt till någon som slår ut något i kärnan.
Någon som vet något exempel?
Först och främst så vill jag bara tacka för att min registrering gick igenom och jag e ju inte sen på att börja hjälpatill ;D

iaf, det jag kan misstänka är att du har ett dåligt moderkort som diskarna är inkopplade på,
i värsta fall dåligt minne / skadat bios.
det jag skulle göra om möjligheten finns hos dig är att pröva med samma installation på en helt annan dator men med dom diskarna du kör nu.

jag siter med en 24 gb 5400 rpmare (quantum fierball gl) 550 mhz slot 1 p2/3 prolle och kör både EXT3 och NTFS (multiboot) på den hårddisken utan problem (debian sarge, lek dator).

edit2
när du stänger av datorn hinner diskarna varva ner / hinner debian stänga av sig så det står " Power Shut Down " eller vad det står som det absolut sista medelandet ( minns inte riktigt )?

eftersom det låter mer som om att diskarna eller debian inte hinner stänga av sig så den reagerar och vill köra fsack vid uppstart.

vad händer om du kör en vanlig reboot? vill den köra fsck då också?
Zapy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat