Nykomling
|
|
Reg.datum: Nov 2003
|
|
Nykomling
Reg.datum: Nov 2003
|
Jag fiskar lite efter hur ni lägger upp ert arbetsflöde.
En del kör ju Adobes väg: Photoshop, Illustrator, Imageready och Golive.
En del kör ju Macromedias väg: Fireworks och Dreamweaver.
Andra kör säkert en kombination och en del utelämnar Dreamweaver/Golive helt
och kodar för hand i kanske BBedit eller liknande.
Jag fastnade direkt i Adobes program och började faktiskt med Photoshop och Pagemill. Hehehe Pagemill...
Sedan så gick jag i alla fall över till Golive cyber studio. Men det dröjde inte länge föräns jag bytte till
Dreamweaver, det var i samma veva som jag började lära mig html och css på allvar. Jag tycker Dreamweaver
passar mig bättre, den skriver bättre kod och ger mig mer kontroll över koden.
Så jag började snegla på Fireworks också och tycker riktigt mycket om det. En stor fördel är ju att Macromedias
väg är mindre dyrt och kräver inte lika mycket ram i burken. Photoshop och Illustrator äter ju upp mycket mer
ram än Fireworks som både klarar vector och pixelgrafik. Eftersom Fireworks låter en blanda pixel och vektorgrafik så,
så är det bra om man har koll på saker och ting dock om man ämnar göra en Flashsida, där vektorgrafik är att föredra.
Flash rastrerar allt som inte är vektografik och ser man inte upp så kanske man hamnar med 20 jpgs på slutändan.
Jag vet att en del kodar allt för hand men jag tycker det är lite slöseri med tid, i alla fall html. Css kodar jag alltid för hand.
I Dreamweaver kör jag dock alltid splitscreen så jag ser så inget fuffens händer och har möjlighet att gå in i koden och
operera.
Så jag är som sagt intresserad av hur ni lägger upp ert arbetsflöde och hur ni kodar.
|