Citat:
Originally posted by Henrik websnickrare@Nov 6 2003, 01:00
Lunne> En fråga sådär bara. Jag säger inte att det ena eller det andra är rätt. Jag är själv osäker.
Ska man koda så att så många som möjligt kan se sida? Tex dra gränsen vid 4+ browsers. Nu snackar
vi årsmodell mitten på 90-talet. Jag brukar dra gränsen där för under där stödjs inte css.
Eller ska man genast snappa upp alla nymodigeheter som w3c utvecklar och kodar efter det senaste?
Bara nyfiken på vad du tycker. Och ni andra också för den delen.
|
vet inte om jag får lägga mig i.. men det gör jag ändå.
självklart ska man utveckla sajten efter vilken typ av besökare man har. det är ju blandannat där alla feta loggar kommer in i bilden. statistik statistik och åter statistik.. finns det något bättre när man utvecklar sajter? målgruppen man riktar sig till ska ju kunna använda sajten så lätt och smidigt som möjligt... vad som är "lätt och smidigt" kan ju däremot variera oerhört beroende på vilken mjukvara (och hårdvara) besökarna använder sig av...
ett övertydligt exempel är ju om man har en websajt som är inriktad på recensioner av pcspel så kan man ju utveckla sajten så den fungerar för (inneordet: "optimera", kan man kanske utnyttja) 'alla' websidor för webläsare på pc-burkar. däremot kanske den inte "behöver" fungera 100% felfritt för amiga/mac-besökare... även om det är att föredra... man måste ju som de flesta känner till dra vissa gränser för hur kompabiliteten bör vara i avvägande till layout/utseende och nymodigheter som sajten bjussar på...
en sida som bara har ren html fungerar ju klockrent i de flesta webläsarna. men om det är användarvänligt eller inte är ju något helt annat och då bör man kanske peta in lite java(script) eller vad som nu krävs för att få den mer lätthanterlig...
if ($målgrupp==$statistik[compatible]) { $websida = HTML&&JAVA&&FLASH&&*; }
else { $websida = HTML; }
echo $websida;
EDIT: Glömde visst ;
eller nåt.. ehm

h34r: