Ämne: Pingtider
Visa ett inlägg
Oläst 2005-03-22, 13:47 #5
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by guran@Mar 22 2005, 11:43
Det bästa vore att mäta svarstiderna från några olika kunders webbsidor hos Crystone och göra det under hela dygnet. Belastningen kan variera väldigt mycket.

Inte ofta kan man pinga 10-20 ms och sedan ha en svarstid på 15 sekunder från en hemsida. Obs! Avser inte Crystone i nämnda exempel.

Jag tycker inte att ping är någon att speciellt ta hansyn till. Möjligen om jag planerar att bygga en hemsida som kommer att ha väldigt mycket bilder, t.ex. på varje länk, så att det ska ske mycket kommunikation mellan webbläsaren och servern.

Pingade precis WN och fick 339 ms i medel. Men jag kan inte påstå att det påverkar laddtiden för WN på något negativt sätt. Pingade en annan sida och fick 18 ms. Det tog dock 10 sekunder innan sidan visades på min webbläsare.
När du säger att du pingar en webbsida, är det just det du gör eller gör du en ICMP-ping mot servern som webbsidan ligger på? Att pinga en webbsida kan jag bara tolka som att mäta hur lång tid det tar från att förfrågan skickas tills webbsidan är mottagen. Dock har jag aldrig hört det uttrycket tidigare.

Om en webbsida består av 20 st. mycket små filer (så de ryms i var sitt TCP-paket) och man har en ping mot servern på 200ms så kommer bara väntetiden vara 2 sekunder (om webbläsaren har två parallella anslutningar mot servern vilket ofta är default). Om servern istället skulle ligga på 10ms så skulle väntetiden bara vara 0.1 sekund. Det är stor skillnad. Nu kan jag inte det här med window size i TCP, men nog blir överföringshastigheten betydligt lägre med stor fördröjning i en överföring.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat