Visa ett inlägg
Oläst 2005-03-20, 18:07 #10
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: May 2003
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar

Reg.datum: May 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Citat:
Ursprungligen postat av Mats
Jag hade en revision för två år sedan och blev straffad för att jag hade lagt om taket på gårdshuset där jag vid den tidpunkten hade lagret. Jag hade ingen annan verksamhet i det huset och jag nyttjade det inte privat, jag tog inte upp någon hyra eller nåt eftersom jag äger fastigheten och drev företaget som EF då.
Dom menade på att det gynnade mig för mycket privat eftersom jag äger fastigheten, jag blev återbetalningsskylldig av hela beloppet (runt 65k) + en straffavgift som var ganska hög, kommer inte ihåg beloppet.
Ändå påvisade jag att jag var tvungen att göra det annars skulle det regna in, men det hjälpte inte.
// Mats
Det du skulle ha gjort är att ta ut hyra av ditt företag, tagit upp detta i din deklaration och samtidigt göra avdrag för reperationer som måste göras för att kunna få inkomster. Jag kan inte detta till 100% men jag känner ett företag/kollega som gjorde detta och då gick det igenom utan problem. Dock gick det ej att dra av momsen om jag minns rätt.
/Janne
Hade jag haft mitt AB då så hade det inte varit något problem men eftersom jag hade EF och det är detsamma som "jag" så hade jag inte tjänat något på det. Detta enligt min revisor, som dessutom godkände avdraget redan från början.

Enligt skattemyndightetn hade det inte spelat någon roll i fallet med taket, det hade ändå gynnat mig för mycket privat ansåg dom.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat