Visa ett inlägg
Oläst 2005-03-17, 18:37 #7
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: May 2003
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: May 2003
Citat:
Originally posted by blixtsystems@Mar 17 2005, 10:38
APB's egna enketersäger att 60% svarar ja på frågan " Tycker du att det är okej att...
kopiera datorspel och ge eller sälja till någon man känner?"
Den skulle tom jag svarat nej på.
Det skulle göra mig förbannad om någon sålde min musik utan att ge mig del av pengarna.
SVD, AB, DN och SVT har haft enketer med olika frågeställningar, alla runt 97-98% för att det är ok att ladda ner film och musik.
Självklart snevridet pga av det rimligen är fler nätanvändare som kan tänkas vara för det.
Men trots all ett väldigt tydligt utslag, och det rör sig ofta kring 60000 röster i de omröstningarna.
Statistiskt sett ser jag inte hur man kan dra några slutsatser alls av det. Internetenkäter är vanligtvis helt värdelösa ur en statistisk synvinkel då man har noll koll på urvalet och bortfall mm. Det höga svarsantalet tyder bara på att folk som piratkopierar mycket sprider länkar till dessa undersökningar i syfte att förvanska resultatet. De kanske till och med fuskar med olika metoder, vilket ofta inte är så svårt på internet. Se bara på "undersökningen" innan debatt tidigare i veckan. Det var ju rent löjligt. 99% av de som svarade lär ha kommit direkt ifrån piratsidor och liknande. Frågor ställda av Aftonbladet m.fl är ju dessutom för det mesta väldigt missvisande. Den inför debatt kunde man ju tolka som att allt man laddade ner skulle bli olagligt, inte bara upphovsrättsskyddat material, vem vill det?

Det går inte att dra större statistiska slutsatser ur dessa undersökningar än i en undersökning kring hur många som är under 5 år gamla i Sverige och bara fråga dagisbarn och sen säga att majoriteten av svenska folket är under 5 år. Eller varför inte ha en undersökningen om vilket parti svenska folket som helhet vill ska vinna valet 2006 på Muf.se
Johan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat