Visa ett inlägg
Oläst 2005-03-17, 09:38 #5
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Att det skall vara möjligt att ta betalt är en helt annan fråga än om det skall vara lagligt att ladda ner en låt att lyssna på för att lyssna på om man gillar den.

Alla vill att artister skall få betalt.
En del är för snåla att betala, men de flesta vill kunna betala ett rimligt pris om de hör en låt de gillar.
Men om det har för begränsade spellistor på radio och bolagen inte ger en möjlighet att lyssna så laddar man ner med gott samvete.
De som laddar ner mest köper också mest enligt forskning från Forrester.

APB's egna enketersäger att 60% svarar ja på frågan " Tycker du att det är okej att...
kopiera datorspel och ge eller sälja till någon man känner?"
Den skulle tom jag svarat nej på.
Det skulle göra mig förbannad om någon sålde min musik utan att ge mig del av pengarna.
SVD, AB, DN och SVT har haft enketer med olika frågeställningar, alla runt 97-98% för att det är ok att ladda ner film och musik.
Självklart snevridet pga av det rimligen är fler nätanvändare som kan tänkas vara för det.
Men trots all ett väldigt tydligt utslag, och det rör sig ofta kring 60000 röster i de omröstningarna.
Jag kan slå vad om att den nya lagen hade inte klarat sig om det var folkomröstning, det är ett som är säkert.

Och Bodström säger att "Med den nya lagen vill vi bekämpa dem som tjänar grova pengar på att sprida upphovsrättskyddat material".
Förklara för mig vad den nya lagen gör för skillnad för de som påstås "tjäna grova pengar" på pirat kopiering. Att sprida är ju redan olagligt.

Och vem som betalar för piratkopior i Sverige eller tjänar grova pengar undrar jag.
Alla jag vet som laddar ner betalar inte ett öre till några pirater.
De som tjänar grova pengar måste väl vara Telia förmodar jag.
Det är klart att de kommer tjäna mindre om det är olagligt att ladda ner film och musik.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat