Citat:
Originally posted by herkules@Mar 15 2005, 23:56
Hej hej,
Jag och en till ska bilda ett Handelsbolag, men vi har några frågor.
Kan någon förklara de lite närmare, är lite osäker på om jag förstått de rätt.
1. Underlag särskild löneskatt på pensionskostnad
Du ska svara på hur stora pensionsförsäkringarsom du betalar i firman och då både för dig själv och för anställda.
2. Önskar bolaget få uppskov i tre månader med betalningen av den debiterade preliminärskatten?
Om du vill vänta med att börja betala skatten tre månader.
3. Behöver man fylla i de här fälten om det är nystartat företag: Ange om verksamheten är, övertagen, ombildad, pågående
Första rutan i fältet är "nystartat" så det är där ni ska kryssa
4. Ang Räkenskapsår.. stämmer det här (börjar, slutar) = 2005-04-01 - 2005-12-31
Om det är i rutan första räkenskapsåret för normalt har ni "kalenderår" som svar på räkenslapsår
5. Ang preliminär skatten, hur ofta ska det deklareras?
förstår inte riktigt vad du menar, är det betalningen du tänker på så görs den en gång i månaden, är det prelimninär deklaration du tänker på så görs den kanske en gång om året om den debiterade skatten känns helt fel.
6. Ska man kryssa i den här rutan? Ansöka om registrering till moms (som jag har förstått det så behöver man inte det om man räknar med att omsätta mindre än en miljon)
Moms måste du registrera dig för, det hänger inte ihop med hur ofta du redovisar. HB kan bara redovisa årsvis om omsättningen är under 200.000 och gör det isåfall inte som en del av den vanliga deklarationen utan i februari året efter. Detta hänger samman med att inte ett HB betalar någon skatt och därför kan inte momsen vara en del av bolagets skatter.
7. Vad ska man ha för SNI nummer om man ska bedriva ospecificerad e-handel?
Det behöver inte du ange själv.
Tacksam för svar
|
Vad du måste tänka på är att en del av dessa poster ska in på bolagets preliminära deklaration men sedan tilkommer din egensom du måste göra som delägare. Det är du som ska betala preliminär skatt, inte bolaget.