Citat:
Ursprungligen postat av Thomas
Citat:
Ursprungligen postat av Sedo
Det finns många alternativ på hur man kan generera pengar genom sin hemsida.
Intäckter kan basera sig på ett affiliateprogram som genererar pengar beroende på hur mycket pengar användarna spenderar, man kan få betalningar per besökare och inte per klick osv.
|
Allt brukar ändå resultera i samma sak, impression, klick eller % spelar ingen roll summan blir att det skall löna sig för båda parterna när man tittar på så lång sikt som i dessa kalkyler.
|
Nja, formeln är ju ointressant egentligen. Det finns inga alternativa sätt att tolka den.
Formeln säger: "Företaget är värt dagens intäkter multiplicerat med ett visst antal år".
Detta är en vanlig metod när det är omöjligt att värdera en produkt/företag. T.ex. konsultbolag - hur mycket är kunskap värt? Hur mycket är kunder värt?
För att komma fram till ett pris tar man ju då en värdering som båda parter kan acceptera.
Ett exempel:
Adam vill köpa Företaget från Bengt.
Företaget har löpande intäkter i form av klick på 1000 kr per år.
Adam och Bengt kommer överrens om att värdet på företaget är intäkterna under fem år, således 5000 kr.
vad betyder det?
Jo: Adam vill på fem år (om inget ändras i företagets verksamhet) få tillbaka sina satsade pengar efter 5 år. Bengt tycker att fem års intäkter nu är bättre än att vänta och se.
Antalet år man använder hänger på branchpraxis. hur man justerar "antalet år" beror ju självklart på ev. andra värden man ser.
Men Tomas (och min) slutsats känns som det enda rimliga. I fallet med massor av domäner är den enda rimliga värderingen baserad på intäkter per år och det oavsett om intäkterna är baserad på CTR eller bingolottoförsäljning.