Matematikern inom mig kan inte låta bli att undra varför formeln är onödigt komplicerad...
Värde = Nuvarande intäkter per år * år.
besök*ctr*$ per klick*12 blir ju alltid en årsintäkt...
Knappast något revolutionerande i den formeln... Är väl ett ganska vanligt sätt att värdera något på. dvs, prognististerade (sic?) intäkter för ett antal år frammåt.
Förenklat.
Om jag köper något som genererar 10 kronor per år och jag är nöjd om jag får tillbaka mina pengar inom 3 år så är värdet 10*3 = 30 kronor...
Så exakt vad vill du säga?
Att man värderar domänportföljer enligt en enkel schablonmetod som helt skiter i vad enskilda namn kan vara värda? -ja det har du sagt.
Att i just det exempel du nämner har man räknat med att räkna hem inköpet efter 10 år om intäkterna ligger kvar på samma nivå som nu? -ja det verkar ju lite riskabelt om man helt skiter i värdet på enskilda domäner.
Den som skrev formeln gillade inte matte i skolan? - ja det har du också visat.