|
Medlem
|
|
Reg.datum: Nov 2003
|
|
Medlem
Reg.datum: Nov 2003
|
Ser ju inte bra ut... Jag vete tusan om det lönar sig att lämna in ansökan. Åtminstone inte nu. En liten kalkyl:
Kapitalskuld till dig: 468 kr
Inkassokostnad (skicka ett inkassokrav som du gör själv): 160 kr
Summa: 628 kr
Tillkommer kostnad för ansökan om betalningsföreläggande (som KFM tar): 320 kr
Ersättning till dig för arbete med betalningsföreläggande: 320 kr
Total skuld: 1 268 kr
Vill du sedan ansöka om utmätning, efter det att betalningsföreläggandet är fastslaget tillkommer en kostnad på 500 kr. Totalt att utmäta blir alltså 1 768 kr. En skuld växer fort.
Sedan har du ju också rätt till ränta på det här.
Vi säger att grabben har skulder på 30 000 kr, plus de 1.768 kr du ska ha i så fall. Du får alltså (1768/31768) 5,6 % av utmätningsbeloppet. Är det 400 kr, får du 22 kr per månad. Om inte någon skuld tillkommer, och hans inkomst inte ökar, tar det omkring 80 månader innan du fått tillbaka alla dina pengar. Exklusive räntan.
Mitt råd till dig är följande:
Skicka ett inkassokrav till honom på en gång. Om du inte gjort det tidigare, skriv att ränta tillkommer med referensränta +8 %. Eftersom han redan har betalningsanmärkningar och utmätning av inkomst lönar det sig inte för dig att skicka in det till kronofogden idag. Bevaka ärendet, och skicka en påminnelse med aktuellt skuldsaldo till honom en gång per år för att förhindra att ärendet preskriberas (har för mig att det är tre år för konsumentfodringar, men den perioden nollställs för varje påminnelse du skickar till honom).
Kolla också med kronofogden en gång per år så du vet hur det ser ut för honom. Om han inte fått någon ny betalningsanmärkning på ett eller två år skickar du en påminnelse med hot om kronofogden till honom igen. Förhoppningsvis vill han inte dra på sig en ny anmärkning i det läget eftersom en anmärkning försvinner efter tre år. Eventuellt kan du också erbjuda avbetalning (i ett senare skede kanske?). Drar det ut på tiden riktigt länge kan du skicka ett erbjudande om ackord till honom där du skriver av resten av skulden (kostnader för inkasso och ränta) om han betalar det ursprungliga kapitalbeloppet (468 kr).
Någonting sådant skulle jag ha gjort. Hoppas du blivit lite klokare.
|