Med officielt menade jag då att inte bara ha servern i ryssland, men vara registrerad i ryssland.
Kanske inte så enkelt, men å andra sidan kan det ju vara värt att hitta och betala en representant i Ryssland för att slippa betala 10000kr/mån.
Att pengarna man betalar till IFPI skulle gå till artisterna betvivlar jag kraftigt.
Jag har aldrig sett ett skivkontrakt där det står något om att man skulle få några extra belopp utöver procent på sålda skivor.
Mekaniska royalties (NCB) och STIM pengar är det som sedan tillkommer.
Jag har släppt lite musik själv som jag producerat och skrivit, och även om det var förhållandevis obskyr musik så har jag släppt på större bolag som definitivt är IFPI medlemmar, och de betalade definitivt inte ut några extra bonus betalningar för de avgifter IFPI tar ut.
Och IFPI samlar mig veterligen inte in data på vilken musik som spelas på det sätt STIM gör, om än dock i väldigt begränsad omfattning.
Eftersom STIM baserar spridningen av pengar från licens avgifter från internet radio på vad som spelas I de stora radio stationerna, som har spellistor programmerade av IFPI medlemmar, så får följdaktligen mindre artistser ge bort sina pengar till britney och metallica.
Om nu varje liten webcast måste betala 5ggr mer till IFPI än till STIM blir förstås spridningen ännu orättvisare.
Jag förmodar att dessa 10000kr/mån är en extra avgift som tex P3 och Energy betalar, och eftersom de gärna behåller mediaflödet under sin kontroll så har de inte sett någon anledning att göra det billigare för någon som vill sända via internet till några hundra personer åt gången.
Det passar dem utmärkt att det blir hopplöst ekonomiskt om man inte är stor nog.
Synd att man har så udda musiksmak och inte gillar vad sony, EMI mfl släpper, annars hade man haft nöjet av att bojkotta dem som de beter sig
Ok, nu ska jag sluta gnälla...blir så förbaskat upprörd över vad som pågår.
Men jag måste säga att jag kan inte se något omoraliskt med att satsa på att hitta en bulvan i ryssland som kan registrera verksamheten där för att undvika IFPI avgifter.