Visa ett inlägg
Oläst 2005-03-14, 12:11 #16
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Tyvärr verkar det som du har rätt Henrik.
På STIM hemsida står det angående musik på internet:
Citat:
Stim/NCB företräder upphovsmännen - det vill säga kompositörer, textförfattare, arrangörer och deras förlag. Men även artisternas/musikernas och skivbolagens inspelningsrättigheter skyddas av upphovsrätten.

För närmare information om hur man får tillstånd från artister/musiker och skivbolag, kontakta Sami respektive Ifpi.
Mycket märklig situation av flera anledningar.
Anledningen till att organisationer som STIM existerar är att det skall göra det möjligt att införskaffa licenser för offentligt framförande från en instans iställer för att behöva kontakta varje enskild rättighets innehavare.
Då IFPI säger "om ni skall sända musik från kommersiellt utgivna skivor över Internet krävs att ni upprättar avtal med IFPI" så är det en direkt lögn.
De vill förstås gärna att de har ett monopol på musik, och försvarar den monopol liknande situation som existerar med klor och näbbar.
Faktum är dock att om du vill starta en webbcast med annan musik än enbart britney och company så finns det en hel del bolag som ej är knytna till IFPI.
Vilka som är medlemmar är dock inte så lätt att få reda på eftersom det inte finns regler för att märka skivorna på samma sätt som med STIM och NCB.

De helt enkelt verkar förutsätta att all musik kommer från deras medlemmar och att de inte behöver märka musiken.
Det borde i min mening betyda att det skulle vara väldigt svårt för dem att driva ett fall mot någon som har en station som mest spelar musik från små bolag och råkar slinka in material från IFPI medlemmar.
Men rent tekniskt förmodar jag att man då är i princip tvungen att göra avtal med de skivbolag man spelar direkt.
Är det fallet så blir det i princip omöjligt att driva en station med musik från små bolag pga det pappersarbete involverat.

Och vart går pengarna?
Inte till artisterna förmodar jag. Jag känner en del artister som får STIM utbetalningar då och då, men har aldrig hört om någon som får en IFPI utbetalning. Det borde ju vara en del pengar om de vill ha fem gånger mer än STIM.
Förmodligen går de till Henrik Pontén och razzior av ISP's.

Jag skulle nog satsa på att officiellt bedriva stationen från ryssland, alternativt bojkotta musik som säljs av bolag anslutna till IFPI.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat