blixtsystems:
Inte heller jag fick någon information från STIM (som svarade snabbt och bra för övrigt) om andra avgifter när jag mailade med dom om detta, men jag frågade ju inte heller å andra sidan... Däremot från IFPI fick jag följande svar (detta är för ett år sedan ungefär):
Citat:
Henrik,
om ni skall sända musik från kommersiellt utgivna skivor över Internet krävs att ni upprättar avtal med IFPI (som representerar skivbolagen men även artister i detta fall) samt STIM (som företräder upphovsmännen). Dessa rättighetshavare har rätt till ersättning enligt upphovsrättslagen.
IFPI kan idag endast erbjuda ett avtal där tariffen uppgår till 10 000 kr per månad. Då kan man sända obegränsat med musik. Detta avtal är framtaget främst för större sändarföretag. Vi arbetar dock just nu med att ta fram en ny tariff för s k webcasting och detta arbete väntas vara klart inom några veckor.
|
Detta med en ny tariff verkar dock inte ha hänt något med sedan dess...
Hur som helst, man behöver alltså betala även till IFPI för att på lagligt vis sända internetradio med kommersiellt utgiven musik. Jag tvivlar på att särskilt många är medvetna om det dock, det är inget som är jätteklart och tydligt direkt... Söker man på IFPI på STIM:s hemsida så hittar man info om det dock.
/Henrik