Visa ett inlägg
Oläst 2005-03-13, 12:17 #14
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Jag förmodar att vilken organisation man ska betala till har att göra med vart man bedriver verksamheten från snarare än vart servern befinner sig.
Annars skulle jag rekommendera att ha servern i Ryssland istället för America

Enligt den information jag har sett på STIM's hemsida så rör det sig om från ca 1500kr/månad om man har kapacitet för 500 lyssnare vid samma tillfälle och uppåt beroende på hur mycket kapacitet samt om lyssnare kan skapa sin egen "playlist" eller inte.
Att det skulle finnas fler avgifter man ska betala till IFPI är inget jag har sett någonstans tidigare, och framgår inte på STIM's hemsida och då jag talat med STIM så förklarade de avgifterna utan att nämna att det skulle finnas krav på femsiffriga belopp till andra organisationer.
Skulle gärna veta lite mer från dig Henrik om vad det var för omständigheter som det skulle komma på fråga.
Jag vet många mindre stationer som definitivt inte betalar sådana belopp, men betalar STIM avgifter.

Då det gäller frågan om man kan använda nedladdade mp3 eller inte är det nog svårt att säga.
Att köpa skivorna ger dig inte på något sätt en licens relaterad till offentligt framförande.
Så eftersom det igentligen är en licens du köper snarare än en fysisk produkt så ska det inte spela någon roll om du har köpt en licens för att lyssna på skivorna privat.
Men även om jag personligen inte skulle oroa mig för att använda mp3 filer så får du väl kontakta något skivbolag eller STIM och höra om de vet hur det fungerar.
Det verkar ju egentligen konstigt att man skulle behöva köpa en licens som klart uttrycker "public performance prohibited" och även köpa licens från STIM för rättigeten till offentigt framförande.

Förmodligen kan STIM svara på alla dina frågor. Ring dem.
Jag fick iallafall intrycket att de var väldigt hjälpsamma då jag pratade med dem på telefon.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat