Citat:
Originally posted by Mario@Mar 12 2005, 15:44
Vad som även kan sägas är att självklart betalar dom inte för 1gbit hos banhof, det är inget man gör, bara räkna ut vad bandbredden, inte uppkopplingen skulle kosta, förutom hårdvaran. You get my point. Det är någon/några ansvariga som fixat en server, chefen kan mycket väl varit medveten om det. Detta är inte specifikt för det här fallet utan generellt för liknande servrar.
|
Jo jag förstår men det jag även menar är att det måste finns en intressekonflikt hos oss som driver webbsidor och är beroende av hosting.
Jag tog ett exempel där vi alla skulle kunna hostas på dessa servers med råge. Jag har svårt att se hur det bara kan "försvinna" och samtidigt undrar man vad vi på WN betalar så mycket för.
Ett exempel om vi på WN hade haft ett webkonto för 150 kr i månaden som jag gissar på är ett bra medel. Då skulle ju det kosta 375 000 kr / mån och då har jag ju inte ens brytt med om att gånga med 10 som jag gjorde i mitt tidigare exempel, inte heller är ju shared-hosting hotellet inräknat.
Vi som håller på med detta borde ju ha ett visst intresse att bandbredden vi köper kostar så lite som möjligt. Många av oss ligger ju i USA nu för att ha råd att driva runt grejerna.
Visst jag tror också alla här har några mp3-filer på disken men samtidigt så måste nog många här erkänna att rent ekonomiskt värdesätter vi nog att kunna flytta hem servrarna till sverige.
Delar man skillnaden i pris från offerter från USA och Sverige på samma hosting av siter som förbrukar mycket bandbredd så önskar jag hellre att priserna rimmar ihop bättre. Många skulle kunna köpa en 300-500 cd-skivor i månaden för skillnaden och det tycker i allafall inte jag det är värt. Jag har hellre mina sidor i sverige än att tanka ner motsvarande mängd musik.
Det är ju min egen reflektion av situationen och alla är ju inte i samma situation, men det känns som jag skrev att det borde finnas en intressekonflikt hos många här på WN. Om man värderar det i pengar.
Thomas