Visa ett inlägg
Oläst 2005-03-11, 19:10 #1
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Vi har haft att man kunde beställa mot faktura, postgiro eller kreditkort. Våra tidigare produkter har varit av lågt pris vilket inte har inneburit någon större risk. I samband med lanserandet av dyrare produkter satte vi in att max 600 kronor på faktura, över 600 kr så var det efaktura som betalades i förskott.

Vi hade en kund som beställde för ca 470 kr, och vi fick lite dåliga vibbar från början. Han hade beställt vissa saker som inte fanns i butiken, vi hade några "produkter" som var INFO med pris 0 kr. Flera av er fattar säkert vad jag menar, info om produktkategorin (och produkterna). Han valde två såna också. Sen valde han mer än vad vi hade i lager på vissa grejer. Alla personuppgifter var ifyllda med små bokstäver.

Jag googlade lite, kollade Eniro etc och uppgifterna stämde.

Mailade killen och påpekade att han hade gjort lite konstigheter med sin beställning (de där två info-sidorna som han hade beställt), och då svarade han typ "ja, sänd dem" eller nåt. Allt var skrivit med halvtaskig svenska utan komma, punkt, stora bokstäver etc.

Jag förklarade att vi skulle sända de produkter vi hade på lager av det han hade beställt. La med en faktura som skulle betalas inom 10 dagar.

Efter ca 12-13 dagar så mailar killen att han vill ha fler grejer. Han beställer inte via butiken. Jag kommer då på hans faktura (har mycket att göra, det är väl 1 mars eller nåt sånt). Kollar och ser att han inte har betalt, och att fakturan skulle ha varit betald typ 2-3 dagar tidigare. Svarade inte på hans mail med "beställning" utan skickade istället ett vänligt påminnelsemail om att han inte hade betalt. Inget svar på detta. Mailade ytterligare två gånger med skärpt ton. Inget svar, inga pengar på kontot. Ringde upp killen (från hemligt nummer). Jag frågade om det var X, det var det. Jag presenterade mig och sa att han hade beställt från oss och inte betalat. Han låtsades inte fatta något, och undrade vad det var. Jag förklarade, och då sa han att det inte fanns någon faktura med. Och att jag skulle maila en. Jag sa att det var faktura med, nej sa han. Jag sa också att jag redan mailat tre gånger till honom om betalningen, det nekade han till. Jag skickade en kopia i PDF-format av fakturan, och skrev i mailet att vi emotsåg betalning omgående annars skulle det lämnas till inkasso. Detta var för ca 2 dagar sedan, fortfarande inte några pengar.

Hur skall man gå vidare? Killen bor 45 mil bort så det är lite jobbigt att åka till honom Är det någon som har förslag på inkassoföretag som man inte behöver avtal med? Mats vet jag har nämnt något om eget inkassoföretag. Kan man gå direkt till kronofogden? Skall man ringa killen ytterligare en gång och allvarligt förklara läget, skall man avvakta några dagar eller skall man gå den tuffa vägen. Frågan är vad det kostar att anlita ett inkassoföretag och det visar sig att killen inte har pengar.

Förslag någon? Kom gärna med länkar till företag som kan hjälpa oss till rimlig kostnad.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat