Eftersom jag skrivit boken "100 sidor om att få din hemsida högre placerad hos sökmotorerna" vill jag berätta varför - om någon orkar lyssna
Så här är det:
För det första har jag mycket stor respekt för alla som jobbar med sökmotorpositionering professionellt. Det finns ingen annan gren av marknadsföring som är lika krass - antingen hamnar sajten på första träffsidan eller så gör den inte det - inget flum där.
Boken är skriven för att visa att en ännu större del av marknadsföringen av en sajt handlar om att göra en bra sajt - en där kunderna får vad de
kom för att få. Och att innehållet är så bra att man också träffar rätt i målgruppen så att man får rätt besökare. Och att en bra sajt också gör att
andra vill länka till den. Och att....ja, ni fattar vad jag menar. Det rent tekniska är viktigt, men det blir aldrig lika viktigt som förmåga att kommunicera med målgruppen.
Boken är faktiskt skriven mest med det syftet. Jag vill att mitt förlags kunder ska förstå att det inte är en lösning på trafikproblemet att anlita sökmotorpositioneringsföretag eller köpa dyra tjänster om man inte samtidigt inser att sajten måste göra ett särskilt jobb.
En framtida utmaning för sökmotorpositionerare är att bli lika bra på att fråga kunderna vilka kunder de har idag och noga ta reda på vad som får deras hjärtan att slå - alltså ta ett helhetsgrepp (Skönt slitet ord) om kundernas marknadsföring, inte bara erbjuda analys av nyckelord och annat som mest rör teknik.
Boken är skriven för små företag, de som behöver göra det här själva, som helt enkelt inte har pengar, men också för SEO:s som vill tjäna mycket mer pengar genom att förstå vad de faktiskt kan göra för sina kunder. Mitt förlag har över 30 000 kunder och jag får, om inte dagligen, så i alla fall varje vecka mail och samtal från företagare som är missnöjda med sökmotorpositioneringsföretag. Det finns ett glapp mellan teknik och kommunikation. Det ska bli spännande att se vem som fyller det.
/Stefan