Citat:
Originally posted by Clarence@Mar 11 2005, 02:27
Man kan ju inte annat än hålla med när guran tar upp frågan hur eventuella andra klienter drabbas när de rycker en server utan hänsyn till lagligt material på den.
För mig låter en 'civil husrannsakan' väldigt mycket _inbrott_ i syfte av att hitta olagligheter, men där upplyser säkert någon lagkunnig mig.
Då det piratkopiera lider jag mycket med Anders Svensson från Falun som producerat sin musik med hela sin själ och försöker göra sitt halvtaskiga leverne med detta. Men tar man exemplet Britney Spears med Virgin bakom sig (förlåt om jag inte kan skivbolaget i huvudet) så går 99% av vinsten till höga tjänstemän inom Virigin eller Britney som alla är miljonärer. Att då sprida detta till Anders Svensson som sitter i rullstol och får 6000 i månaden att leva på ... ni kan säkert räkna ut vad jag tycker. Inga har behov av miljoner och miljoner att leva på ... folk har behov av ett dräligt liv. Nöjesämnen såsom musik förhöjer livskvalité.
Jag vill inte i och med detta rättfärdiga alla former av upphovsrättsbrott. Dock tycker jag verkligen inte att upphovsrättsbrott är lika skadande oavsett vem som drabbats. Gör du en extraordinär insats och lever knapert, visst förtjänar du mer. Gör du en extraordinär insats och är miljonär, visst behöver du inte mer. Gör du inte en extraordinär insats och din familj svälter, SJÄLVKLART behöver du mer.
Jag tycker att det för ofta på WN hänvisas till lagar och förordningar. Visst kan man i allmänhet säga att dessa ska följas. Men ska man förändra ett etablerat samhälle där folk svälter tots att de, eller/och deras föräldrar, (kan du verkligen rättfärdiga lagfärdighet om du är övertygad om att det dödar folk?) gör absolut så mycket som de kan?
Varje steg för att hindra mångmiljoärerna från att plocka på sig fler miljoner tror jag förbättrar situationen för de mest utsatta. Möjligen kan vi få en alldeles för stor medelklass, men så lämge ny-medelklassen är medveten om sitt ursprung tror jag på människans natur att vilja motverka snedfördelning.
Mina för WN olämpliga ord. Någon gång ska vara den första och när passar bättre än när man är lagom onykter natten efter sin födelsedag.
|
Cerebus jag tycker du grymt fel i din förklaring om anders som i rullstol.
Att anders får 6000 kr att leva på har inget med detta att göra, om du tycker
det är förjävligt (gör jag också) så måste du rikta den ilskan mot våra
svenska politiker.
Bara för att anders sitter i rullstol och får 6000 kr per månad rättfärdigar
inte nerladdning av mjukvara. Problemet i ditt exempel är att anders
har dålig ekonomi, då ska han enligt ditt tycke få ladda ner copyrightskyddad
musik. Att anders har dålig ekonomi är ett problem som sveriges regering
måste lösas. Det är inte britney & CO´s problem, de ska inte behöva
stå för notan.
(Man ska alltså se till att Anders får bättre ekonomi och betala
för sin musik än att man ska tillåta att anders laddar ner musiken)
Gör som jag,
Jag köper inte cd-skivor (okej 1-2 st per år) jag går ofta till
artisternas egna sajter.
Just nu är greenday.com popis och om man alltid blir lite
less så finns ju alltid kvalites-musik på kylie.com