Citat:
Originally posted by patrikweb@Mar 10 2005, 21:28
Frågan är om det visar att APB inte hade befogenheter för just den razzian att den var på felaktiga grunder om dom kan använda det som hittade som bevis. Sedan är det bara säga att dom inte visste något utan att alla fick använda just dom servarna till vad dom ville.
|
Sverige har vad jag förstått något som kallas för fri bevisprövning - detta innebär att alla bevis kan godkännas av rätten oavsett hur de anskaffats. Att det däremot går att få tillstånd till en husrannsakan med ett par filmer och några få mp3-låtar som grund tycker jag känns helt overkligt. Jag gissar att det går att hitta mer piratkopierat än så hos vilken svensson som helst.
Anmärkningsvärt är också att antipiratbyrån får medverka vid tillslaget.
Vore för övrigt intressant att veta om klustret med piratservrar stod med sina märken mitt inne i den hall som vissa av Bahnhofs kunder har fritt tillträde till.
Om tidningsuppgifterna stämmer bör Bahnhof faktiskt ha varit medvetna om dessa servrar - men det är mycket i rapporteringen som låter för dumt för att vara sant i mina öron. Ska bli intressant med lite uppföljande artiklar - dessa snabbrapporteringar vi sett hittills är förmodligen inte speciellt tillförlitliga.
Det som upprör mig är hur det hela gick till och hur enkelt man fick tillstånd för aktionen. Brottet i sig är visserligen rätt allvarligt, men det verkar inte ha funnits skälig anledning att misstänka något som kräver detta kraftfulla agerande.