Visa ett inlägg
Oläst 2005-03-08, 21:50 #5
marca marca är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2004
marca marca är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2004
Hej!

Jag har också varit nyfiken på den tanken, gjorde bland annat ett arbete i skolan om detta för ett par år sedan. Det är väldigt intressant på ett exprimentellt stadium, men som Saflund skriver är finns det många kuggar som förmodligen sätter stopp för en lyckad satsning.

Sedan skulle man i så fall starta en webbplats med en intern del för medlemmar där omröstningar och debatt kan ske. Förutom omröstningar bör medlemmarna kunna diskutera, informeras om bakgrund till frågan, tipsa varandra om kunskapskällor, enkelt kunna jämföra olika argument osv.

En intressant sak i demokratidiskussionen skulle vara funktioner för automatiska val. Man kan ju bygga in funktioner för att välja att rösta som någon annan (som tillåtit att visa sina åsikter offentligt), rösta som ett annat parti på vissa områden eller enskilda frågor. Då kan alla som är intresserade av ett feministparti rösta på något annat part förutom i frågor som handlar om jämställdhet. Men sen ska man inte tro att politik är så lätt som att alla medborgare ska fylla i en enkät då och då. Ett grafisk verktyg för att fördela budgeten skulle vara roligt att leka med till exempel.

När jag undersökte möjligheten att starta parti har jag för mig att man måste ha si och så många underskrifter av intresserade medlemmar för att kunna starta partiet formellt. Sen är det väl bara att sätta igång!

Målet är ju direkt demokrati och ett sätt att kämpa för detta är att kanske inte göra ett parti av det, utan en webbplats där man röstar och sedan förslår den vilket parti som man sympatiserar mest med och bör rösta på i det verkiga valet. Men sådana fanns det i mängder under förra valet vad jag kan minnas.

Jag är intresserad att bidra om någon tänker göra ett expriment vid nästa val!

Hälsningar
Martin C
marca är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat