Citat:
Originally posted by Haghjoo@Mar 8 2005, 16:47
Jag tycker du har en förvrängd syn på svenska spel.
Visst är det så att svenska spel finansierar en del i svensk idrott m.m.
Men fortfarande är det bara en bråkdel. Svenska spel är en kassako rakt igenom
för staten.
Svenska spel´s omsättning 2004, 20,2 miljarder kronor, 1 miljard gick till idrotten.
5% av omsättningen, det är inte mycket. Kan man likaväl klassa som reklam i mina ögon.
Föreningar som får dessa pengar måste använda sig av svenska spel´s loggo.
Finns dock ett annat bolag som tillåts syssla med t.ex. lotter.
Och det är ett bolag som socialdemokraterna ÄGER, de tilldelades rätten
att syssla med lotter av vår kära regering.
|
Ja, jag skrev ju att de drar in pengar till statskassan. Därav sämre odds till spelarna då Svenska Spel har krav på sig att skicka vinster till staten vilken gynnar alla oss svenkar (så är det tänkt iaf). Så länge spelarna använder Svenska Spel och så länge vinsten hålls uppe så kommer ju regeringen att köra på. När (om) monopolet upphör kommer kanske Svenska Spel att tappa men förmodligen finns det andra metoder för Svenska Spel för att bevara sin ställning i Sverige. Det hade kanske till och med varit bra för Svenska Spel och statens finanser att låta Svenska Spel arbeta mot andra marknader och bli utsatt för konkurrens på lika villkor. Svenska spel har ju helt klart har bra teknisk kunskap och enligt mig en väldigt bra webbplats för sina spel. De har också mångårig erfarenhet.
Fast det bästa hade nog varit att sälja av Svenska Spel men behålla en post a' 40% eller så för röster och kapital och sedan öppna upp spelmonopolet och låta Svenska Spel vara med o leka med de stora ute i Europa. Som Telia satsningen alltså.
Men men, det är ju ett annat ämne