Flitig postare
|
|
Reg.datum: Feb 2004
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Feb 2004
|
kluven inställning från min sida:
Om en fruktaffär ställer ut en korg med äpplen utanför butiken, så kan någon gå förbi och ta ett äpple, och hävda att det var ju inte i butiken och att han inte fattade att det kostade. Men det räknas som stöld (snatteri).
Man skulle kanske kunna tycka att affären borde tänka sig för, om man ställer saker utan övervakning utomhus. De kanske har ställt en låda päron på baksidan där folk normalt inte rör sig.
Om en bilaffär ställer en bil utanför med nyckeln i tändningslåset med motorn igång, så räknas det normalt sett inte som stöld. Det räknas som olovligt brukande då man har främjat själva utnyttjandet genom att tillhandahålla stöldobjektet (man har lämnat bilen med nyckel i. Motorn igång etc)
Om man nu överför detta till internetvärlden, så skulle man kunna säga att om någon finner en film (en låda päron) på ett ställe av en slump, så skulle det kanske handla om snatteri. Man har olovligt tillförskaffat sig något man borde inse var otillåtet. I mina ögon är det kunden som borde reagera på att något inte stämmer.
Om istället internetsiten hade en egen länk av misstag till vad som egentligen skulle ha varit betal-grej, så får det anses vara deras egna fel. Man borde kanske ha insett att det skulle ha kostat, men i och med att de själva tillhandahöll så skulle det bli typ olovligt brukande. I mina ögon är det företagets fel då dem har gjort fel.
Sen kan man diskutera google etc vars robotar letar upp och publicerar länkar till delar av sajter som inte var tänkt att publiceras offentligt.
|