Visa ett inlägg
Oläst 2005-03-05, 22:19 #23
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by Björn@Mar 4 2005, 16:27
Jag tror du har helt fel... det har särskrivits i massa år...
Inte för att jag tänker gå in och vara ännu en språkpolis. Men här har du fel i sak. "I massa år" skriver du, då är det relevant att se tio år tillbaka då. 1995 förekom knappast särskrivningar alls. Det hörde till rena undantagen. Felstavningar var ungefär lika vanliga, som jag bedömer. Så det är alldeles klart att sett i ett lite större perspektiv så är särskrivningar i stor omfattning ett nytt språkligt problem. Det är också tämligen klarlagt vad det beror på. Den ökande tvåspråkigheten, engelska och svenska, och frekvent hoppande mellan språken gör det svårt för många att hålla isär när man ska skriva ihop och skriva isär. Det är ju minst lika stort fel att skriva ihop ord på ett felaktigt sätt i engelskan som det är att skriva isär dem i svenskan. För bara tio år sedan var det enbart människor med håg och fallenhet för språk och med flera års språkstudier som hade den situationen att de hoppade mellan svenska och engelska mest hela tiden. Nu är det i princip "vem som helst" som sitter i den situationen, och då uppstår det nya problem.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat