Beträffande idiotisk kundsupport. Ringde Postens Företagskundtjänst i söndags på eftermiddagen, hade en fråga.
Sån där "tryck 1 för...", och jag trycker 1 för kundtjänst. Direkt svarar en kvinna typ "Postens Företagskundtjänst" och sitt namn.
Och jag säger:
- Hej, jag har en fråga om era nya priser som börjar gälla på tisdag.
- Jag får inte svara på företagsfrågor.
- Va? Men jag ringer ju till företagskundtjänsten.
- Ja, men jag är inte auktoriserad att svara på era frågor. Du får ringa imorgon efter kl 08.00
Ringer på måndagmorgon och säger till den som svarar, "ursäkta, men jag ringde igår och fick till svars att hon itne fick svara på frågor, varför överhuvudtaget svara i telefonen då?". Förklaringen var att den tjejen satt på privatkundssupporten och de svarar på helgen på företagssupporten men får inte svara på frågor. Goddag yxskaft.
Inte sånt som direkt stärker ett företags varumärke
Att folk tittar runt, så är det i alla affärer. Titta bara på bilhandlare. Jag var genuint intresserad av en begagnad bil för typ 10 år sedan hos en märkeshandlare. Jag bad att få provköra den, och fick till svars "Har du tänkt köpa den? Om du inte tänker köpa den så får du inte provköra den. Jobbigt att rulla ut den för folk som bara vill köra bilar men inte handla."
Handlade inte bil där. Jag kan förstå hans frustation, men att låta den gå ut över kunderna är fel. Hur ofta har man inte själv gått runt bland bilfirmorna och tittat på bilar, utan att man har tänkt byta bil på den närmsta tiden... Men ett positivt bemötande kan få mig att komma tillbaka om 2 månader när det är dags att byta...