En teori av mig följer.
Fakta.
Din URLs (inte sidas) pagerank X baseras på antalet länkar samt deras värde.
Din sida kan fördela Y pagerank där Y är ett värde baserat på X.
Teori:
Teorin om att sidan "läcker" eller förlorar pagerank är felaktig pg.a. om det vore så skulle det inte finns något incitament till att länka till andra siter. Googles algoritm bygger på länkar. Det vore att slå undan benen för sig själva.
Slutsats:
Din sida läcker eventuellt pagerank i bemärkelsen att pagerank som du hade kunnat fördela på dina "egna" undersidor istället hamnar hos andra.
Konkret exempel:
Du har en sida som rapporteras med PR 5. För enkelhetens skulle säger vi Y=X. Alltså har du 5 "poäng" att fördela. Tänk dig nu att du har 10 utlänkar. Då får varje utlänk 5/10 = 0.5 poäng var (för att strula till det så finns det ideer om att länkar ger olika mycket var i dokumentet de befinner sig, tex att en länk längst ner "footerlink" ger mindre).
Om du nu då har 5 länkar till undersidor på din egen domän och fem länkar till externa källor så innebär det att av den potentiella pageranken du har att fördela så delar du med dig av 2.5 poäng. Du "förlorar" ingen pagerank på den aktuella URLen, däremot förlorar du eventuell pagerank på de interna sidor du hade kunnat länka till annars.
Till detta kommer dock att google även definerar "neighbourhoods", titta tex på related:
www.domain.tld. Det
kan därför vara intressant att bli definerad i ett relevant grannskap genom dina utlänkar och det kan mycket väl överväga fördelarna med att istället länka 100% internt.
Det vore mycket intressant att höra vad de som jobbar professionellt med SEO har att säga om ovanstående.