Citat:
Originally posted by Kristofer@Jan 27 2005, 22:00
Jag skrev en större hemtenta i angående mediabrus för ett år sedan då jag läste svenska B på gymnasiet och då ägde iaf Stenbäcksfären och Kinevik tillsammans detta:
TV3 - 100%
ZTV - 100%
TV1000 - 62.5%
TV4 - 30% (största enskilda ägare)
Visserligen omfördelas TV4:s aktier flitigt just nu, ett stort norskt bolag som äger Aftonbladet (kan inte komma ihåg namnet) är mycket intresserade.
Hur som helst, det jag vill komma fram till är att några få personer kan styra väldigt mycket över vad vi ska få se och hur det ska förmedlas till oss.
|
Stenbecksfären äger väl MTG som äger Viasat - så det är ju (som du påpekar) en hel del kanaler. Viasat har ju även TV8 och liknande, samt Strix (producentföretag till diverse dokusåpor mm) om jag inte missminner mig helt.
Ett annat, mer globalt, exempel är Newscorp (Murdocs företag) som äger Fox och hur många andra mediabolag som helst. Ingen här har väl missat debatten kring Fox News och programmet "Murdocs mord på journalistiken" (som sändes på SVT)? Även Italiens premiärminister har ju många tv-kanaler och mediaföretag, kritiken mot honom har ju som bekant också varit ganska stor.
Så visst är det väl bra att det finns Public Service TV, även om man personligen inte tittar så jättemycket på just SVT. Då något enstaka företag kan äga tusentals tv-kanaler över hela världen så kan man få ett väldigt vinklat perspektiv på olika saker o ting.
P.S. Företaget heter väl Schibsted? Det som äger Aftonbladet alltså.