Visa ett inlägg
Oläst 2005-02-26, 19:27 #8
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Öh? Om det handlar om enskild firma så är det bara ett NAMNSKYDD man har hos Bolagsverket (fd PRV). Man har skyddat den exakta stavningen av företagsnamnet i sitt län, det är allt det handlar om.

Enskilt företag kan man driva utan att kontakta Bolagsverket.

Har flera vänner som gör det, den enas företag heter precis som han själv (hans för- och efternamn), den andras företag har samma princip med tillägg för verksamheten, typ Peter Anderssons Cykelverkstad.

Men att det krävs ett bevis på att man har namnskydd för att få anställa folk etc stämmer inte. Vad har namnskyddet att göra med om man får anställa folk?

När det gäller använda namnet i förskott, tja, vi ansåg oss ha en solid ansökan på vårt HB. Det drog ut på tiden för de ifrågasatte vår formulering som var i stil med:

"Import, export, försäljning och tillverkning av bland annat t-shirts, kläder, kepsar, hobbyprodukter och liknande produkter."

Då fick vi ett svar tillbaka att de inte godtog liknande, de ville veta exakt vad det ordet innebar. Det tog minst 1 månad extra att få igenom vår registreringsansökan på grund av det. Jag försökte förklara för kvinnan på PRV att beskrivningen av företaget är mest en formell sak helt utan faktiskt betydelse för företaget. Det handlar om att sätta statistiska koder på vad företagen arbetar med. Bara för att det står t.ex "t-shirt och byxor" så innebär det inte att man är tvungen att sälja enbart de produkterna, man kan sälja korv eller vad sjutton som helst också. Hon höll med, men tyckte att vår beskrivning var för luddig då "och liknande" användes.
Tog bort det och de blev nöjda.

Intressant blir det när man som jag har flera namnskydd för enskild firma, det vill säga flera registrerade företagsnamn på samma organisationsnr (personnummer). Fick brev från Skatteverket som undrade lite över hur sjutton jag kunde ha det flera olika företag på samma nummer. De är inte vana vid det tydligen...

Har du kollat på SNR, Bizbook, Eniro etc så att det inte finns någon i närheten (läs: i samma län eller grannlänen) som har väääääldigt likartat namn? Jag skulle nog sända ut fakturorna med UB tillägg alternativt under ditt personnamn med tillägg företagsnamnet och UB.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat