Citat:
Ursprungligen postat av kullervo
Citat:
Ursprungligen postat av zoran
Vad du kan göra med bilderna är att lagra dem i MySQL som blob, ifall de inte är gigantiskt stora. MySQL replikerar du tämligen lätt.
Sessionsvariabler kan du spara på klientsidan mha-kakor ifall du krypterar dem. Då borde även det fungera tämligen bra.
/Zoran
|
Vad krångligt att ha filer i databas. Filsystem är ju den smidigaste sortens databas att ha filer i...
Om man replikerar en MySQL-databas som du beskriver så kommer alla bilder ligga på alla MySQL-servrar. Onödigt slöseri med hårddisk och prestanda. NFS (eller SMB för Windows) är ju gjort för delning av filer över nätverk
Visst kan man lägga en del icke-kritiska sessionvariabler krypterat på klientsidan, men man vill ändå inte lägga all sessiondata där (såsom vilken användare man är inloggad som)? Isf är det ju ingen mening att lägga en del hos klienten.
|
Hårddiskutrymme? Alltså så här ÄR det: Om du vill eliminera din "one single point of failure" måste du lagra datat redundant.
Ett sätt är det att göra som jag sa, replikerat över MySQL-servrar. Annat sätt är att utnyttja någon form av distribuerat filsystem från en filserver. Ett tredje sätt är att haka på flera servrar på samma diskarray (fast där är det HA vi pratar om och inte LB eftersom bara EN server kan komma åt filerna åt gången).
Prestandamessigt är det ju naturligtvis MySQL-lösningen som har störst överhead. Men ifall man pratar om små datamängder kan den överheaden vara försumbar med tanke på att priset blir annorlunda.
Vad jag kan tänka mig är att den här lösningen inte är värst skalbar.
Vad bertäffar sessionsdata, så visst, om jag hade en internetbank skulle jag väl inte förlita mig på det. Däremot tror jag bestämt att du kan få tillräckligt god säkerhet ifall du ska driva ett community eller liknande.
Om du sparar username i kakan, samt på serversidan ser till att du genererar en checksumma från username + någothemligt-innehåll + IP + whatsoever (för varje användare olika), och sen lagrar checksumman som kaka, så har du kommit en bit på väg. (se till bara att använda ssl).
/Zoran